Historisk mesterskab til Austria Wien efter dramatisk afslutning på sæsonen

Foto: Pexels.con

St. Pöltens ti år lange dominans er brudt, mens flere danske spillere kan glæde sig over medaljer i Østrig.

FK Austria Wien Frauen sikrede sig i weekenden klubbens første mesterskab i den østrigske Frauen Bundesliga og satte dermed punktum for St. Pöltens ti år lange dominans i ligaen.

Mesterskabet blev afgjort i et direkte opgør mellem de to tophold, hvor dramatikken kulminerede dybt inde i overtiden. Kampen endte 1-1, hvilket var nok til at sikre Austria Wien titlen.

Efter en målløs og tæt affære gennem størstedelen af kampen havde dommeren lagt fem minutters tillægstid til. I det femte tillægsminut blev gæsterne fra St. Pölten tildelt et straffespark. Efter en kort afbrydelse på grund af behandling af en spiller blev straffesparket omsat til mål i det 98. minut, og St. Pölten bragte sig foran 1-0.

Scoringen udløste store jubelscener blandt gæsternes spillere og stab, som løb ind på banen for at fejre målet. Men kampen var endnu ikke afgjort. Kort efter genoptagelsen svarede hjemmeholdet igen, og Austria Wien fik udlignet til 1-1, hvilket blev kampens slutresultat.

Det ene point var nok til, at Austria Wien kunne lade sig kåre som østrigske mestre for første gang i klubbens historie.

Den danske angriber Maria Agerholm Olsen var en del af Austria Wiens trup i første halvdel af sæsonen, inden hun skiftede til den tyske klub Essen i vinterpausen.

Agerholm Olsen bidrog med flere scoringer i løbet af efteråret og har dermed haft en andel i den sæson, der endte med klubbens historiske mesterskab.

Tidligere på sæsonen vandt Austria Wien også den østrigske pokalturnering. Klubben fuldender dermed en bemærkelsesværdig sæson med den første “double” i klubbens historie.

Danske bronzemedaljer i Sturm Graz

Der var også dansk succes længere nede i tabellen. Sturm Graz sikrede sig bronzemedaljerne i Frauen Bundesliga med tre danske spillere i truppen.

Laura Lillholm Petersen, Sandra Gabrielle Leegaard Jakobsen og Fie Steenberg kan dermed se tilbage på en sæson, der ikke blot endte med medaljer, men også med kvalifikation til UEFA Women’s Europa Cup-kvalifikationen i den kommende sæson.

Sæsonafslutningen markerer dermed et historisk skifte i østrigsk kvindefodbold, hvor Austria Wien overtager tronen efter et årti med St. Pölten som landets dominerende klub.