“Det betyder meget for mig at blive en del af et stort fællesskab”

0
1470
Victoria Schmidt, BGI akademiet.

NY PÅ EFTERSKOLE: I disse uger kan du her på FODBOLD FOR PIGER møde nogle af de nye elever på en række af Danmarks bedste idrætsefterskoler. I dag: Victoria Schmidt, BGI akademiet

Navn: Victoria Schmidt

By: Odense

Alder: 16

Klub/række: Team Odense Q u16 liga 1

Position på banen: Jeg har altid spillet meget defensiv på banen i alle år, jeg har spillet fodbold. Min standard position er venstre midterforsvar. Jeg har altid syntes, det var en plads, der passede godt til mig, da en af tingene handler om at læse spillet. Sidste år prøvede jeg også kræfter med front angriber. Det var noget anderledes, men jeg synes, det var rigtig fedt, og det er blevet min udviklingsposition.

Hvorfor har du valgt at tage på efterskole?

Min far har gået på efterskole, og derfra har han fået mange oplevelser og gode minder. Det gjorde, at jeg synes, det lød som et super godt år for mig at få, inden jeg skal gå i gymnasiet. Det vidste jeg i forvejen, at jeg ikke var klar til. På efterskole ville jeg kunne udvikle mig personligt, få det sociale samvær og spille en masse fodbold, på en og samme tid.

Foto: BGI akademiet

Hvorfor blev det efterskolen BGI akademiet?

Jeg valgte BGI akademiet, da jeg synes, det var rigtig fedt, at der er mange elever på skolen. Det gjorde, at jeg var sikker på at komme på en fodboldlinje med masser af piger, som går lige så meget op i fodbold som mig selv. Hele skolen er fyldt med mennesker, som kommer forskellige steder fra i landet. Dermed er der masser af diversitet. Et ønske om at kunne mærke, at man blev del af et stort fællesskab betød meget, og det kunne BGI opfylde.

Derudover har BGI nogle sindssygt gode faciliteter såsom Goal Station og streethallen, som optog mig meget. Vi har næsten ingen begrænsninger, når det angår sport og kreativiteten. Det var også en af grundene til, at jeg valgte BGI. Vi kan stå på ski i vores fritid, og alle vores lokaler som musik og krea står åbent til frit brug. BGI forventer, at vi passer på deres ting, men at det også er vores efterskole, som gerne må bruges. Sådan skabes tilliden mellem elev og skolen. Det synes jeg er vildt fedt! Det gør, at jeg får prøvet en masse nye ting, som jeg aldrig førhen har prøvet.

“Vi har næsten ingen begrænsninger, når det angår sport og kreativiteten”

Hvordan har starten været?

I starten var alting meget overvældende. Der var nye mennesker, regler, og værelse som man skulle tage stilling til. Men med tiden er det jo blevet ens nye hverdag, og jeg synes, jeg har fået en god start på mit efterskoleår. Mine kammerater oplevede jo starten med mig, og jeg synes allerede nu, at vi har fået et tæt fællesskab, som kun kan blive endnu bedre herfra!

Heidi Nattestad og Victoria Schmidt, Foto: BGI akademiet

Hvad vil du gerne have ud af dit efterskoleophold?

Jeg vil gerne udvikle mig i de boglige fag, så jeg er klar til gymnasiet. Jeg vil også gerne blive bedre til fodbolden. Få nogle kompetencer og færdigheder som jeg kan bruge fremover. Derudover håber jeg på at kunne få knyttet nogen tætte venskaber til nogle mennesker. Som forhåbentligt også fortsætter, når efterskoleopholdet slutter.

Foto: BGI akademiet

Hvad med fodbolden – hvad er dine planer, mens du er på efterskole?

Inden jeg startede på BGI, havde jeg allerede sat et mål om at udvikle mig teknisk. Få øvet nogle vendinger, finter og skud osv. At få afprøvet nogle nye spille-stilarter, end jeg førhen har været vant til i min egen klub, er både en udfordring og en ting, som udvikler mig som spiller. Det at mærke holdånd og fællesskab var virkelig noget, jeg så frem til. Det synes jeg, vi allerede har på holdet nu, og det er fantastisk.

“Inden jeg startede på BGI, havde jeg allerede sat et mål om at udvikle mig teknisk”

Vi piger på fodboldlinjen er også sammen udover at spille fodbold. Vi har både valgfag, timer, og nogle af os bor sammen. Det gør, at vi alle lære hinanden godt at kende uden for banen. Vi har mange oplevelser i vente sammen, og dem glæder jeg mig til.

Foto: BGI akademiet