En tredjeplads i C-ligaens Nedrykningsspil Pulje 2 blev facit for Silkeborg Q i en sæson med fokus på udvikling af unge spillere.
Silkeborg IF Q sluttede sæsonen som nummer tre i C-ligaens Nedrykningsspil Pulje 2 efter et forår, hvor udvikling og unge spillere har været i centrum. Holdet endte på 21 point, seks point fra førstepladsen og fem point over nedrykningsstregen.
Er du glad for Fodbold For Pigers daglige dækning af pige- og kvindefodbold i Danmark – støt vores arbejde gennem vores crowdfunding. Læs mere om vores crowdfunding-projekt her
Cheftræner Niklas Albech fremhæver, at sæsonen især har været præget af et langsigtet fokus på at udvikle spillerne og give unge chancen på seniorniveau.
– Foråret har været præget af udvikling og med det lange lys tændt. Vi har haft fokus på at skabe et miljø, hvor unge spillere kan tage skridtet ind i seniorfodbolden, og det synes jeg, vi er lykkedes godt med, siger han til Fodbold For Piger.
Han peger samtidig på, at den individuelle udvikling har været et af de vigtigste elementer i foråret.
– Jeg er særligt tilfreds med den individuelle udvikling hos mange af vores spillere. Vi har haft et større fokus på det end i forrige sæson, siger Niklas Albech.
Sæsonen har samtidig budt på udfordringer, som er blevet håndteret med tålmodighed og fokus på læring frem for resultater alene.
– Når man arbejder med en ung trup, vil der naturligt være udsving i præstationerne. Vi har forsøgt at møde det med tålmodighed og tydelig feedback og fokus på udvikling frem for kortsigtede løsninger, siger han.
Afslutningsvis fremhæver Niklas Albech især den mentale udvikling i truppen.
– Det mest positive har været at se, hvor mange unge spillere der har taget ansvar og udviklet sig. Der har generelt været en stor lyst til at lære og blive bedre, siger han.
Silkeborg IF Q kan dermed se tilbage på en sæson, hvor fundamentet er blevet styrket frem mod kommende sæsoner.












