Eksperter: Lang vej før økonomien er hjemme i ny kvindeliga

0
809
Et tilskuergennemsnit på over 500 og et budget på mindst fem millioner kroner årligt i hver klub, er målet for Den Nye Kvindeliga. Arkivfoto: Steen Trolle

Den Nye Kvindeliga går i luften 1. august. Ambitionerne er store, men sportsøkonomer vurderer, at det i første omgang bliver svært at realisere målet om millionbudgetter i klubberne

Når Den Nye Kvindeliga 1. august 2019 afløser 3F Ligaen, er det startskuddet på en ambitiøs plan, der i løbet af få år skal gøre ligaen til den bedste kvindeholdsport i landet med mere end 500 tilskuere pr. kamp, et budget på mindst fem millioner kroner årligt pr. klub og løbende tv-dækning af de vigtigste kampe.

Som FODBOLD FOR PIGER skrev forleden, vil det dog kræve mere end en tredobling af det nuværende tilskuertal, før målet om mindst 500 tilskuere pr. kamp er hjemme. Og i dagens Politiken vurderer eksperter, at der også er lang vej, før de økonomiske ambitioner kan indfries.

DBU og Kvindedivisionsforeningen opererer med en plan om, at der skal findes et overordnet sponsorat for ligaen på seks millioner kroner årligt. Det lyder realistisk, ifølge sponsorrådgiver Simon Bastiansen fra reklamebureauet Mktg. Til gengæld tvivler han på, at der indenfor en overskuelig fremtid kan skabes indtægter på mindst fem millioner kroner årligt for hvert ligahold.

”Landsholdet har været med til at løfte interessen, men derfra til at føre en direkte linje ned i klubberne og sikre samme eufori, er det et stykke vej,” siger Peter Bastiansen til Politiken.

Sportsøkonom: Virker Urealistisk

Kenneth Cortsen, som forsker i sportsøkonomi ved University College Nordjylland og selv er træner for AaB’s 1. divisionskvinder, er også skeptisk:

”Vi har ikke set en tendens i Danmark, der viser, at kvindeligaen kan have en bæredygtig klubøkonomi. Det virker urealistisk, synes jeg,” siger han til avisen og fortsætter:

”Hvis man skal køre med et omkostningsbudget på fem millioner kroner, tror jeg ikke, der er mange, der synes det er sjovt ret længe. Klubberne ønsker vel heller ikke at sætte deres økonomi over styr”.

Formanden for Kvindedivisionsforeningen, Kim Kjærhus, understreger overfor Politiken, at de fem millioner kroner er et mål, ikke et krav. Klubber med mindre budgetter vil kunne være med. Men generelt er der stemning for at løfte budgetterne, siger han.

”Vi kommer ingen vegne, hvis ikke vi får skaffet en langt bedre økonomi i klubberne. Det skal de selv være med til. Men det skal ske i samarbejde mellem Kvindedivisionsforeningen og DBU,” siger Kim Kjærhus.

”Vi kommer ingen vegne, hvis ikke vi får skaffet en langt bedre økonomi i klubberne”

Kim Kjærhus, formand for Kvindedivisionsforeningen, til Politiken

Lang vej til at kunne konkurrere med kvindehåndbold

Ifølge sportsøkonomen Kenneth Cortsen er det transferindtægter, deltagelse i europæiske turneringer og medieaftaler, der sikrer økonomien på herresiden. Disse indtægter er næsten fraværende på kvindesiden, og derfor er det økonomiske grundlag pt. begrænset i kvindefodbold, konstaterer han.

”Det vigtigste er at få skabt interessen. Klubfodbolden har svært ved at stå alene, for der skal være relevans for at skabe et brand. Den er her ikke endnu,” siger Kenneth Cortsen til Politiken.

Han konstaterer, at der skal meget mere end en EM-finale til at nå samme interesse-niveau som eksempelvis kvindehåndbold, som dansk kvindefodbold vil konkurrere med om at blive den største kvindeligasport i landet. Håndboldlandsholdet har til sammenligning vundet OL flere gange og var i en længere periode et af verdens bedste landshold.

TV2: 7-10 kampe årligt ikke urealistisk

TV-dækning er den vigtigste vej til at skabe interesse, og hos TV2 ser man et vist potentiale i kvindefodbolden. Dog endnu ikke til løbende transmissioner.

”For os vil det være en for stor investering lige nu, men vi er interesserede i at lave noget på de større ting. Syv til ti kampe i en sæson er ikke urealistisk, tænker jeg. Men der bliver nødt til at være noget på spil. I forvejen har selv mændenes Superliga svært ved at trække seere til tv’et,” siger TV2’s sportschef Frederik Lauesen til Politiken.

Læs også: 170 tilskuere i gennemsnit til efterårets kampe i 3F Ligaen

Læs også: Store ambitioner for ny kvindeliga: Million-budgetter og mange flere tilskuere