Han vil gøre Den Nye Kvindeliga til en fed oplevelse for hele familien

0
457
Nicolai Kaas Nordstrøm på sin nye arbejdsplads: DBU-hovedkvarteret i Brøndby. Foto: Steen Trolle

Nicolai Kaas Nordstrøm er chef for Den Nye Kvindeliga, som går i luften til august 2019. Han lover synlige ændringer allerede fra premieren og tror på en fremtid med mange tilskuere, der betaler entré til kampene

Af Steen Trolle

”Felix, hvilke tre fodboldspillere synes du er de bedste i verden?”.

Sådan spurgte Nicolai Kaas Nordstrøm sin søn Felix for to år siden. Felix, dengang syv år, er kæmpe FCK-fan og har været Thomas Delaney til fastelavn, så han svarede selvfølgelig Delaney, der dengang var det største navn i københavnerklubben. Nummer to var Christian Eriksen:

”Og så kom det – out of the blue – Pernille Harder. Jeg spurgte hvorfor? Jo, for han synes hun var sej og dygtig”.

Vi sidder i kantinen i DBU Hovedkvarteret på DBU Allé 1 i Brøndby. Nicolai Kaas Nordstrøm er 1. marts tiltrådt stillingen som ligachef for den bedste kvindelige fodboldrække i Danmark, Den Ny Kvindeliga, og jeg har spurgt ham, hvorfor han søgte stillingen. Han nævner mange grunde, og en af dem er historien om Felix. For Felix fortalte meget præcist, hvor meget kvindefodbold har rykket sig i Danmark de seneste år:

”Jeg synes det var ret vildt. Her var en fodbolddreng på syv år, som ikke var blevet påvirket til at skulle mene noget om kvindefodbold, og som selv spiller fodbold. Og så nævner han Pernille Harder. Det bekræftede noget, jeg også har set de seneste år i B93. At pigefodbolden er vokset helt vildt. Vi ser de store klubber ude i Europa satse på kvindefodbold, vi ser piger som er enormt dedikerede og vi kan se, at der er nogle stærke værdier i kvindefodbolden, som erhvervslivet synes er interessante. Der er et kæmpestort potentiale, og så er det bare fedt at arbejde med noget, der skal vækste,” siger Nicolai Kaas.

“Vi kan se, at der er nogle stærke værdier i kvindefodbolden, som erhvervslivet synes er interessante”

Nicolai Kaas Nordstrøm, ligachef, Den Nye Kvindeliga

Var med til at starte superliga-dækning på tv

Han har arbejdet kommercielt med sport og underholdning i mange år. Han var med til at opstarte Onside i 1990erne og løfte dækningen af dansk superligafodbold. Han har været involveret i dækningen af Champions League til danske tv-seere, og han har arrangeret fodboldmesser og arbejdet med partnerskaber, sponsorater og erhvervsnetværk indenfor hestesport, håndbold og fodbold. Undervejs har han også været marketingchef i en computervirksomhed, som ville være en aktiv del af fodboldverden, og senest har Nicolai Kaas været kommerciel direktør i B.93, hvor han også fik ansvaret for den kommercielle del af kvindefodbolden.

”Jeg har arbejdet med sport, kommercielle partnerskaber, udvikling og tv, og det er jo mange af de elementer, som det her job indeholder,” siger Nicolai Kaas.

“Der er et kæmpestort potentiale i kvindefodbold, og det er bare fedt at arbejde med noget, der skal vækste,” siger Nicolai Kaas Nordstrøm, chef fra Den Nye Kvindeliga. Foto: Steen Trolle

Virksomheder vil høre om kvindefodbold

Især tiden i B.93 fik hans øjne op for kvindefodboldens muligheder.

”Når jeg kom ud og talte med virksomheder, var det kvindefodbold de ville høre om. Samtidig kom jeg med til møder, hvor man drøftede udviklingen af kvindeligaen, og jeg kunne se, hvor meget UEFA og DBU går ind i det”.

Hvorfor tror du virksomhederne synes det er interessant?

”Fordi det er politisk korrekt. Der er en masse CSR i det (Corporate Social Responsibility, dvs. at virksomheder løfter et socialt ansvar, red.). Du kan nå nogle andre målgrupper via kvindefodbolden, end du kan med herrerne. I USA er sport en familieoplevelse, men sådan er det ikke på samme måde i Danmark. Der har vi nogle muligheder i kvindefodbolden, hvis vi kan gøre det til en familiebegivenhed,” siger Nicolai Kaas.

Så det er et andet publikum end til superligafodbold?

”Ja, blandt andet fordi det er meget sikrere at gå til kvindefodbold. Vi har ikke alle de problemer med slåskampe osv. Dét tror jeg er et stærkt argument for kvindefodbold, og oplevelsen kan være lige så stor. Derfor taler vi også med klubberne om at lave noget mere, ud over kampen. Det skal være en oplevelse at komme på stadion, og det kan man gøre på mange måder, uden at det er noget med at klaske en hoppeborg op”.

“I USA er sport en familieoplevelse, men sådan er det ikke på samme måde i Danmark. Der har vi nogle muligheder i kvindefodbolden, hvis vi kan gøre det til en familiebegivenhed”

Nicolai Kaas Nordstrøm, ligachef, Den Nye Kvindeliga

Ændringer allerede fra premieren

Nicolai Kaas har en travl kalender foran sig. Til august går Den Nye Kvindeliga i luften som afløser for 3F Ligaen. DBU og Kvindedivisionsforeningen har opstillet nogle ambitiøse målsætninger for den nye liga, som  i løbet af fem år skal udvikles til en af Europas seks stærkeste kvindeligaer, hvor hver klub mindst har et årligt budget på 5 mio. kr. og 15 spillere på kontrakt, hvor der er 550 tilskuere i gennemsnit til kampene, hvor rundens vigtigste kamp mindst har 1000 tilskuere og hvor der er en tv-aftale med dækning af alle kampe.

Det er ambitionen i løbet af fem år, men allerede fra august 2019 vil der ske synlige ændringer. Nicolai Kaas lover, at det bliver en anden og større oplevelse at gå til kamp i Den Nye Kvindeliga allerede fra premieren:

”Som publikum vil du opleve, at klubberne allerede har løftet niveauet for oplevelsen på flere områder. Og så har ligaen fået et fedt logo, et nyt navn og en federe indpakning,” siger ligachefen.

Nyt navn, logo og tv-aftale

Lige nu arbejdes der med logo, navn, sponsorer og målgruppe. En stor kommerciel partner skal ind over ligaen, og der skal landes en tv-aftale, hvor Nicolai Kaas forudser nogle spændende tv-løsninger, som vil bringe seerne endnu tættere på ligaen, både som flow-tv og streaming.

”Vi har nogle potentielle partnere, som kan se en spændende mulighed for at lave noget attraktivt på streaming-området. Fordelen er, at vi jo ikke bundet op på alle mulige rettigheder og ting, vi ikke må. Jeg tror vi kan tænke spillere, dommere osv. ind i nogle anderledes formater, uden at vi kommer til at ændre på fodboldens præmisser”.

Nicolai Kaas startede i sit nye job som ligachef den 1. marts. Han har arbejdet med sport og kommercielle partnerskaber siden 1990erne. Foto: Steen Trolle

Hvad tænker du på?

”Da jeg var med til at starte dækningen af superligaen op, skabte det stor ballade, at et kamera skulle pege hen på spillerboksen. I dag er vi et helt andet sted. Man kunne forestille sig, at der er var et fast kamera, som filmede holdene i pausen, og jeg kunne for egen regning sagtens forestille mig go pro-kameraer fra steder, du ikke har set før, f.eks. på dommeren. Så vi får lyd og billeder fra steder, vi ikke har set før, så det bliver en endnu federe oplevelse. Men stadig med udgangspunkt i, at det er en fodboldkamp, det handler om”.

UEFA sender i foråret repræsentanter rundt til 3F-ligakampe for at teste stadionoplevelsen. De kommer uanmeldt og vil vurdere, hvordan rammerne er og hvordan der tages imod publikum.

”De vil så komme med nogle forslag til, hvordan vi kan gøre det bedre. De har en masse erfaring fra andre, som vi kan lære af. Det er ikke for at skyde ting ned, det er for at hjælpe os med at blive bedre. Det er også det, der er min rolle. Vi skal gøre kvindeligaen endnu mere attraktiv for alle parter”.

Fascinerende samarbejdsvilje mellem klubberne

Nicolai Kaas glæder sig over den samarbejdsvilje, som han oplever hos klubberne. Som han konstaterer, er viljen til at hjælpe hinanden større end noget andet han har oplevet indenfor sportens verden.

”Det er enormt fascinerende at sidde til et møde, og så er der en klub-repræsentant, der siger til en anden: ’ring lige til mig på mandag, for det der har vi erfaring med, så det vil jeg sgu’ godt lige hjælpe dig med’. Jeg tvivler på, at FC Midtjylland og FC København gør det samme. Det skyldes nok også, at de store klubber godt ved, at der skal nogle flere klubber ind og spille med om mesterskabet”.

Ja, for det er vel den største udfordring – hvordan man gør ligaen mere sportsligt interessant, så det ikke kun er Fortuna og Brøndby, der vinder?

”Den køber jeg så ikke helt. For det er jo ikke noget særligt for kvindefodbold. For hvem er det der altid vinder hos mændene i Spanien, i Tyskland, i England? Og har Real Madrid ikke vundet Champions League flere år i træk? I bund og grund et det den samme udfordring, man har begge steder. For selvfølgelig skal vi have flere hold til at spille med om mesterskabet”.

Mesterskabet har de sidste mange år været en duel mellem Brøndby og Fortuna Hjørring, som her fejrer guldet i 2018. Men det er ikke noget særsyn for kvindefodbold,, påpeger Nicolai Kaas. Foto: Steen Trolle

Tror på mange flere tilskuere

550 tilskuere i gennemsnit til kampene, lyder målsætningen på. Er det realistisk? I gennemsnit var der 170 til 3F-ligakampene i efteråret.

”Ja, det tror jeg er realistisk. Selvfølgelig vil der altid være nogle kampe, der trækker den anden vej. Men vi har set 3500-4000 tilskuere til kvindernes pokalfinale, Brøndby har formået at hive 8000 på stadion til Champions League, og kvindelandsholdets EM-finale er stadig på top 4 over de mest sete sportsbegivenheder i Danmark i mange år. Så der er et potentiale. Vi skal bare gøre produktet ude på stadion mere attraktivt at komme og opleve. Og så skal vi lidt tilbage til den kultur, hvor man i klubben støtter op og ser førsteholdet spille. Sådan var det, da jeg selv spillede fodbold i Skjold-Birkerød. Vi drønede hjem fra kampene, fordi vi skulle nå at se førsteholdet. Det er det nok slut med hos drengene, men jeg tror vi kan skabe den kultur hos pigerne”.

Brøndby har samlet flere tusinde tilskuere til sine Champions League-kampe. Det viser der er et potentiale, mener Nicolai Kaas. Foto: Steen Trolle

De flotte tilskuertal du nævner er fra kampe, hvor der var gratis adgang. Tror du vi kommer til at se 550 betalende tilskuere i gennemsnit til ligaens kampe?

”Ja, jeg er sikker på, at vi allerede i den nye sæson vil opleve, at tilskuere betaler entré. Jeg kommer fra B.93, hvor vi på et tidspunkt indførte betaling – vistnok 35-40 kroner – og der har været over 50 betalende tilskuere til en kamp. Det handler jo også om, hvad det er du betaler for? Du støtter jo din klub, og alene dét burde få nogen til at betale,” siger Nicolai Kaas.

“Jeg er sikker på, at vi allerede i den nye sæson vil opleve, at tilskuere betaler entré”

Nicolai Kaas Nordstrøm, ligachef, Den Nye Kvindeliga