Til opstart med FCN’s fysiske træner

0
582
Villads Rasmussen er fysisk træner i Farum BK/FCN.

Villads Rasmussen er fysisk træner hos Farum BK/FCN. Han fortæller i denne artikel, hvad han havde på programmet, da nordsjællænderne kom tilbage efter juleferien. Og så har han også nogle gode råd til spillere og trænere, der selv skal til eller er godt i gang med opstartsfasen.

Af Camilla Bergholm

Efter en jul med masser af god mad og samvær med familie og venner var det i januar igen tid for FC Nordsjælland-spillerne til at trække i fodboldtrøjen og bevæge sig ud på grønsværen. Og her stod en ny mand i Farum BK/FCN klar med masser af ting på programmet. Villads Rasmussen startede den 1. januar 2020 som fysisk træner i Farum BK/FCN, og han havde forberedt et program med både styrke- og konditionstræning.

”Til at starte med er der fokus på styrketræning, hvor de skal øge muskelmassen og deres maksimale styrke. Det har vi stadigvæk på programmet. På banen får de i starten en masse meter i benene, og stille og roligt sætter vi mere fart i bevægelserne og forbereder dem på de ting, de oplever i kampene. Det er for eksempel hop, retningsskift, sprint osv.,” forklarer den fysiske træner og understreger yderligere:

”Det er vigtigt, at man kommer de her ting igennem, inden at man rent faktisk begynder at spille træningskampe eller kampe.”

“Man starter med, at intensiteten er lavere, end hvor man slap før ferien, og så skruer man op for den over tid. Det er den bedst mulige måde at nedsætte skadesrisikoen på i stedet for bare at køre fuldstændig på fra dag ét af”

Villads Rasmussen, fysisk træner i Farum BK/FCN

Og spillerne har taget god imod de ting, han er kommet med. Det samme har trænerstaben, som Villads Rasmussen har en god kommunikation med, forklarer han. Det har derfor været sjovt og spændende at komme ind på holdet og få lov til at sætte sit eget præg på, hvordan tingene bliver gjort.

”Det, jeg primært har haft fokus på, er styrketræningen, og at de rent faktisk skal træne lidt tungere, end hvad de er vant til. Vi ved fra forskningen, hvor der er lavet mange studier, at tung styrketræning er effektivt både i forhold til at være præstationsfremmende, men også inden for det at reducere skadesrisikoen,” fortæller Villads Rasmussen.

Træning er en hårdfin balance
Selvom Villads Rasmussen er fysisk træner, pointerer han, at det vigtigste for pigerne er at bruge deres tid på fodbolden. Til gengæld går han ind og hjælper dem med, at de kommer i form, og at de kan tolerere de høje belastninger, som de bliver udsat for til kampe.

Men det er vigtigt at passe på med at starte for hårdt ud. Man skal derfor ikke tro, at spillerne er det samme sted, hvor man slap dem, fortæller den fysiske træner og understreger, at det er en hårdfin balance mellem, hvornår man træner for lidt, og hvornår man træner for hårdt. Dertil har de nogle tiltag i den nordsjællandske klub.

”Nogle af de tiltag, vi har i FCN, er, at de løber rundt med nogle GPS- og pulsbælter. Det tracker deres antal løbede meter til træning og til kamp, deres accelerationer, deres sprinter, og hvor mange meter de har løbet med forskellige hastigheder. Det gør netop, at vi kan gå ind og se, at de er vant til det her, eller det her har de lavet de sidste to uger, så derfor kan vi godt skrue stille og roligt op. Så man rent faktisk får noget data på, at vi ikke stiger for meget eller stiger for lidt,” siger han og fortsætter:

”I træningskampene kan man se, om der er nogen, der måske ligger meget efter de andre, så kan man have en træner, der er ekstra opmærksom på den enkelte spiller. Det kan være utroligt svært at se, at der er én, der halter efter, når de spiller så mange på samme tid.”

Stille og roligt øge intensiteten
Det kan være fristende at skrue op på maksimalt gas efter en god ferie, hvor aktivitetsniveauet ikke har været den samme som i hverdagen. Men her er man som træner nødt til at tage en dyb indånding og starte stille og roligt op.

”Man starter med, at intensiteten er lavere, end hvor man slap før ferien, og så skruer man op for den over tid. Det er den bedst mulige måde at nedsætte skadesrisikoen på i stedet for bare at køre fuldstændig på fra dag ét af. Så er der for stor skift i den belastning, de er vant til, og den belastning, som de bliver udsat for. Så de skal stille og roligt øge belastningen over tid,” fortæller Villads Rasmussen.

“Med støttetræning mener jeg styrketræning ved siden af. Vi ved, at det kan være med til at styrke deres fysiske performance til kampene, reducere skader og det kan måske også være med til, at deres forudsætninger for at være med til at spille i rigtig mange år stiger”

Villads Rasmussen, fysisk træner i Farum BK/FCN

Og til spillerne har den nordsjællandske fysiske træner også et par gode råd. Det gælder nemlig om at mærke efter i kroppen og så kommunikere det videre til træneren. Derudover er det ifølge Villads Rasmussen vigtigt at huske støttetræningen.

”Med støttetræning mener jeg styrketræning ved siden af. Vi ved, at det kan være med til at styrke deres fysiske performance til kampene, reducere skader og det kan måske også være med til, at deres forudsætninger for at være med til at spille i rigtig mange år stiger,” slutter han.