Efterskoletræneren: “At være fodboldlærer på en efterskole er seriøst verdens fedeste job”

0
462
Foto: Klintsøgaard

Mød trænerne fra en række af landets bedste idrætsefterskoler. I dag: Henrik Clemensen fra IDRÆTSEFTERSKOLEN KLINTSØGAARD

  • Navn: Henrik Clemensen
  • Alder: 38
  • Skole: Idrætsefterskolen Klintsøgaard
  • Træner-cv: UEFA B-licens. Har været fodboldlærer i de snart 12 år i efterskoleregi. Træner desuden KHIF u12 piger (min datters hold) samt u15 drenge (min søns hold).

Hvorfor er du fodboldtræner?

Fodbold giver mig så meget. Jeg elsker det – og spørger du min kone, så elsker jeg det nok også for meget. Det at træne andre, giver mig så meget igen. Når jeg ser mit hold og den enkelte spiller lykkedes – hvad enten det fx er en finte, noget taktisk eller et flot mål, så giver det bare verdens største smil på læben.

Jeg har selv spillet fodbold hele mit liv og snører da også stadig støvlerne i ny og næ. Jeg har altid vidst at jeg ville gå trænervejen på et tidspunkt, og at sammenkoble fodboldtræning og efterskole, det er altså bare helt unikt. Når jeg ikke er på banen på Idrætsefterskolen Klintsøgaard, så træner jeg min datter og søn i deres klub. Fodbold er SÅ stor en del af mig og mit liv.

Hvordan er det at være træner på en efterskole?

På en efterskole er fodbold anderledes. Pludselig er kunstbanen i baghaven og som elev bor du bor på skolen og er sammen med dine holdkammerater 24/7. Som fodboldtræner er jeg måske også din dansklærer og kontaktlærer. Jeg er til stede på skolen om aftenen, i weekender og er med på årets ture til udlandet osv. Dvs. at den halvårlige spillersamtale, som man måske er vant til i klubben, pludselig bliver en ting, der foregår nærmest hver eneste dag. Som lærer/fodboldtræner kan denne model virkelig noget unikt i forhold til udvikling af den enkelte spiller. Man kommer ekstrem tæt på hinanden, hvilket er hamrende positivt – og giver en ekstra dimension i forhold til fodbolden. Jeg elsker det.

Noget af det hårde ved at være træner på efterskole er, at man ”kun” har et år sammen – men det er netop derfor at udviklingen er så væsentlig at holde fokus på. Pigerne skal jo gerne fortsætte med fodbolden bagefter og gerne stå endnu stærkere end inden de startede på efterskole.

“Det at træne andre, giver mig så meget igen,” siger Henrik Clemensen, fodboldlærer på Idrætsefterskolen Klintsøgaard.

Hvad er jeres vigtigste fokus i træningen?

Vi er to trænere på pigelinjen og vores klart vigtigste fokus er at udvikle den enkelte spiller der hvor hun er. På en efterskole kan niveauet være blandet, derfor er det vores fornemste opgave at tilrettelægge træningen sådan, at både elitespilleren og breddespilleren udvikler sig. Vi arbejder ud fra princippet 25-50-25, hvilket betyder at man en god del af tiden skal matches op og ned i forhold til eget niveau. Med de bedste spillere kan det indebære ekstratræning med drengene, når det giver mening i forhold til indhold.

Derudover er fokus at vi altid lever op til de værdier, som vi sammen med årets elevhold, opstiller, således at træningsmiljøet altid er trygt og udviklende.

Hvilken fodboldmæssig udvikling håber du, at eleverne gennemgår i løbet et skoleår hos jer?

Mit største håb er at alle spillere kan mærke en stor fremgang fodboldmæssigt – både teknisk, taktisk, fysisk og mentalt. Dette siger måske sig selv, men når man modtager et elevhold med et hav af forskellige baggrunde i forhold til fodbold, så vil deres udgangspunkt være meget forskelligt. De skal tilpasse sig en ny spillestil, et nyt fodboldsprog og måske endda udfordres på en ny position osv. Dette giver en kolossal udvikling på alle parametre. Derudover er spillerne kun hos os i et år, så med i udviklingen ligger også at vi gør alt for at sikre at pigerne kommer stærkt tilbage til deres klub – eller en ny klub – efter et år hos os.

“Mit største håb er at alle spillere kan mærke en stor fremgang fodboldmæssigt – både teknisk, taktisk, fysisk og mentalt”

Hvad er din yndlings-træningsøvelse?

Det er et svært spørgsmål. Jeg elsker øvelser med bold – særligt øvelser, hvor den enkelte spiller får et råderum til også at tænke og beslutte selv. Jeg synes generelt at spilintelligensen er fedt at træne, da jeg mener at vi trænere ofte kommer til at tænke for meget i skabeloner, når vi gerne vil tilpasse os en særlig spillestil. Ikke at forklejne skabelons-øvelser, men der kan sagtens tænkes kreativitet ind i disse øvelser også. Det væsentligste er at jeg har et overordnet mål med øvelsen og at det giver mening i forhold til vores spillestil.

Hos os tænker vi selvfølgelig på at vinde – det er fodbold – men vi vil aldrig gå på kompromis med udviklingen og på at kampene har det fokus, som vi netop har trænet forinden.

Flere af jeres elever er samtidig elitefodboldspillere på klubplan – hvordan tager I hensyn til det?

Hos os er der mulighed for at tage hjem og spille kampe i weekenderne, men det er sjældent at vi har spillere som også træner i klub – i hverdagene – mens de går på efterskolen. Vi synes, at når man som elev vælger et år på efterskole, så er det hele pakken. Dvs. at fællesskabet, som virkelig skabes om aftenen og i fritiden, også skal prioriteres højt. Det er HELE året på efterskole, som kan noget magisk – og det smitter i den grad også af på udviklingen inden for fodbolden.

Foto: Klintsøgaard

Hvilken/hvilke trænere inspirerer dig, og hvorfor?

Jeg elsker trænere, som giver plads til kreativitet og som gerne vil være boldbesiddende og være gode i presset. Dem er der heldigvis mange af derude. Lige nu nyder jeg fx at se Liverpool at spille. Jeg er ikke til at stå lavt og forsvare i en hel kamp – selvom det til tider er nødvendigt at falde ned og forsvarer sig og samle kræfter. Derfor er Jürgen Klopp et bud på en træner, som virkelig inspirerer mig i øjeblikket. Vi spiller dog ikke Premier League og har et andet udgangspunkt, men filosofien bag og det at have en plan i sit presspil og turde holde fast i bolden, er da helt sikkert noget jeg praktiserer i min træning.

Vi må aldrig glemme hvad der gør fodbold sjovt og hvorfor vi alle startede med at spille spillet. Bolden er sjov at have i fødderne, og når man så samtidig føler sig tryg og har det rart med sine holdkammerater, så skabes selvtillid, motivation og spilleglæde – hvilket alle er vigtige elementer for at udvikle sig.

“Vi må aldrig glemme hvad der gør fodbold sjovt og hvorfor vi alle startede med at spille spillet”

Hvad er din personlige ambition som træner?

Mine trænerambitioner er kæmpestore! – Men lige nu så nyder jeg livet som efterskolelærer, hvor jeg har kolossalt mange timer på fodboldbanen. Jeg føler desuden at jeg udvikler mig meget gennem jobbet, hvor jeg er så heldig både at træne pigerne og drengene på skolen.

Jeg vil ikke bytte mit nuværende liv væk for noget andet – at være fodboldlærer på efterskole er seriøst verdens fedeste job! Derfor er det også helt sikkert, at jeg er at finde på Idrætsefterskolen Klintsøgaard i mange år fremover.

Foto: Klintsøgaard