Økonomien i kvindefodbold halter fortsat langt efter mændene. Men der sker en masse lige nu

0
1297
Line Geltzer Johansen er tidligere topmålmand, men er nu fodboldagent indenfor kvindefodbold hos People in Sport. Foto: Nicolas Cho

Handlen med fodboldspillere er mange gange større på mande- end kvindesiden. Men der sker en masse positivt for kvinderne i disse år, lyder meldingen fra FIFA

Sidste år blev der handlet kvindelige fodboldspillere i verden for 22,5 millioner kroner. Til sammenligning blev der handlet mandlige spillere for 44,5 milliarbejder kroner. Det viser tal fra det internationale fodboldforbund FIFA.

Men selv om fodbold for mænd fortsat er en mange gange større forretning, så sker der lige nu meget på kvindesiden. Fodboldagenterne har for alvor vendt øjnene mod kvinderne – også i Danmark.

Den tidligere fodboldmålmand Line Geltzer Johansen arbejder for agentvirksomheden People in Sport. Hun siger til Ritzau, at der er et stort potentiale i kvindefodbold, også i Danmark.

”Vi tror på, at de næste år kommer til at være ret afgørende, og at væksten i kvindefodbold virkelig kommer til at skyde i vejret,” siger Line Geltzer Johansen.

En rapport fra FIFA viste sidste år, at omsætningen i kvindeklubberne steg med 33 procent fra 2021 til 2022. 77 procent af ligaerne har nu en sponsor. Året før var det 11 procent.

Sarai Bareman, Fifas chef for kvindefodbold, sagde i forbindelse med udgivelsen af rapporten:

”Kvindefodbold er på en vækstrejse som ingen anden sport i verden. Det er det største vækstområde, Fifa som organisation har i dag,” sagde hun om undersøgelsen, der omfattede 30 af topligaerne og 294 klubber.