Sådan får du tid til både elitesport og skole

0
1545
Foto: Dana Cup

FODBOLD FOR PIGER indleder i denne uge en artikelserie, der handler om hvordan man kan optimere sin træning og præstation i kamp. I denne uge har vi fokus på den mentale del, så hvis du indimellem føler, at det kan være svært at nå det hele, så skal du læse med her, hvor sportspsykologisk konsulent Janne Mortensen giver gode råd til at skabe balance i hverdagen:

Af Solveig Valbjørn

Livet som fodboldspiller er travlt. Der er mange træningspas og der er mange skoletimer. Det kan være svært at nå det hele og samtidig have tid til at slappe af og ikke tænke på at skulle præstere. Denne problematik møder sportspsykologisk konsulent Janne Mortensen ofte i sit arbejde med eliteatleter gennem virksomheden mentalmotion.dk. Desuden er Janne tilknyttet til U16 pigelandsholdet.

Hun kommer med tre gode råd til dig som ønsker at få mindre travlt:

“Som elitefodboldspiller er du under et konstant pres, fordi du både skal præstere i skolen og sporten på samme tid. De atleter jeg møder har ofte meget travlt, da de føler at de skal nå det hele i en hverdag, hvor der sker rigtig mange ting. Derfor er det vigtigt at kunne tackle det pres der følger med, for at skabe balance i hverdagen,” fortæller Janne.

  • Accepter at du ikke kan nå det hele

“Først og fremmest handler det om at forventnings-afstemme med sig selv. Mange fodboldpiger har en forventning om at de vil gøre det rigtigt godt både i skolen og til fodbold. Men du kan ikke være begge steder 100% på én gang. Når du sætter fuldt fokus på fodbold, så er du nødt til at drosle ned i dine forventninger i skolen. Det handler om at kigge på sæsonen, og så vurdere hvornår du har dit primære fokus det ene sted, og hvornår på sæsonen du har dit primære fokus det andet sted.”

“For eksempel kan du ikke bruge ti timer på at lave en aflevering hvis man samtidig er til landsholdssamling i den uge. Så kan det godt være, at der kun er tid til at bruge fire timer på afleveringen, selvom du egentlig gerne ville have brugt de ti timer. Det handler derfor meget om at acceptere, at når man har valgt fodbolden til på det plan, så er der andre ting, der bliver valgt andet fra. Du kan derfor ikke nødvendigvis bruge ti timer på en aflevering hver gang – og det er også okay.”

  • Få struktur på hverdagen 

“Den anden del handler om at få struktur på hverdagen. Det er vigtigt at få et overblik over hvornår du skal hvad og hvornår du har tid tilovers. På baggrund af det kan der arbejdes med at skabe et overblik over hvordan hverdagen ser ud, og undersøge hvornår den er optimal. Ud fra det kan du se på, hvor der er noget “spildtid”, som kan bruges til at slappe af.”

  • Husk at trække stikket engang imellem

“Den tredje del handler om at du skal forstå og acceptere at hjernen har brug for ro, når den kører på så højt blus hele tiden. Det handler derfor om at have nogle momenter i løbet af hverdagen hvor du ikke er online, men bare trækker stikket og slapper fuldstændigt af. For eksempel er det en god idé at bruge 15-20 minutter på bare at lukke øjnene eller høre noget musik,” lyder det fra Janne.