Løbecoach: Fodboldklubber har for lidt fokus på spillernes hurtighed

0
846
Peter Liljensten træner bl.a. U16-landsholdsspilleren Jazmin Sarah Issa Schultz-Petersen fra B.93.

Løbecoach og personlig træner Peter Liljensteen arbejder med fodboldspilleres hurtighed. Han mener, at mange klubber gør for lidt ud sprinttræningen

Hvordan løber du, når du spiller fodbold? Hvis du er som de fleste andre fodboldspillere, så kan du sagtens blive både hurtigere og mere eksplosiv i dit løb.

I hvert fald hvis du spørger Peter Liljensten, tidligere elite-atletikudøver og nuværende løbecoach og personlig træner. Han underviser i skadesforebyggende træning, hurtighedstræning og mobilitetstræning, og han konstaterer, at mange klubber har for lidt fokus på at udvikle spillernes løbeteknik. Konsekvensen er, at de ikke bliver lige så hurtige og eksplosive, som de kunne blive, på de første 5-10-30 meter.

Træning med FC Thy Piger – Skyum.

Peter Liljensten holder foredrag i klubber og laver individuel træning for spillere. Det sker typisk over nogle måneder, hvor han har fokus på krops- og fodstilling, mentaltræning, kost mv.

”Jeg starter først med at kigge på spillernes løbeteknik, hvor vi filmer dem. Løber de tungt, hvordan bruger de armene, hvordan er deres afsæt. Ud fra det laver vi så et program med løbeteknisk træning, hvor der for eksempel er fokus på afsæt, at komme mere op på foden og at læne sig mere fremover,” fortæller Peter Liljensten.

Et sekund hurtigere på 30 meter

Han har blandt andet holdt foredrag for FC Thy Piger og træner for tiden et drengehold i Karlslunde. Her var det kun tre ud af 15 spillere, der ifølge Peter Liljensten løb rigtig, da de startede. Efter 12 ugers træning er halvdelen af spillerne blevet hurtigere.

Foredrag for FC Thy Piger – Skyum.

Blandt de spillere han har trænet individuelt, er B.93-spilleren Jazmin Sarah Issa Schultz-Petersen, der er på U16-landsholdet. Hun har på seks måneder forbedret sig 1,07 sekunder på 30 meter – fra 6,13 sekunder, til 5,06 sekunder.

”Hun trækker nu mere med armene og har fået bedre vendinger i sine løb,” forklarer Peter Liljensteen.

Josefine Sunesen fra FC Thy Piger er en af de spillere, som har fået individuel træning hos Peter Liljensten.

Trækker på atletikerfaring

Han var selv 5- og 10 km-løber, da han dyrkede atletik på højt plan.

”Her havde jeg fokus på at bruge mindst mulig energi i det højest mulige tempo,” siger Peter Liljensten om noget af det, der har inspireret ham i hans nuværende arbejde.

Ud over hurtighed arbejder Peter Liljensten også med skadeforebyggelse, blandt andet med fokus på korsbåndsskader.

Peter Liljensteen kommer gerne ud og holder foredrag om, hvordan klubbern kan få mere fokus på bl.a. hurtighedstræning. Du kan læse mere om Peter Liljensten her.

Løbecoach Peter Liljensten er tidligere 5- og 10 km løber.